Tisdagen den 18 december 2018 - Parkera

Ingen bild idag (och INTE IGÅR HELLER, JAG VET) men däremot ett e-brev till Skellefteå kommun. (“Brinken” är ett parkeringshus.)

Hej. Denna historia hoppas jag att någon ansvarig hos Parkeringsvakten orkar läsa:

Torsdag 22 november, ca kl 13.00 – 13.15?
Jag (Thomas) ska parkera i Brinken. Automaten vid bommen avläser min bils regnr (JZH 993) och jag släpps in automatiskt. Jag kör två varv i parkeringshuset, men det är fullt och jag kör mot utfartsbommarna. Bilen framför mig har problem med att bli utsläppt, jag ser föraren sticka in/ta ut kort och biljett några gånger innan hen blir utsläppt. Det blir min tur att köra igenom bommen, men den öppnas inte.

Blir stressad (bildas snabbt kö bakom) och trycker på biljettknappen (ser först inte att det finns en hjälp-knapp). Får överraskande nog en biljett, stoppar in den igen. Automaten säger “restavgift 52 kr”, ingen mer info. Tänker att det måste vara fel, jag har ju just kört in. Betalar ändå i hopp om att bli utsläppt. Blir ändå inte utsläppt.

Upptäcker då hjälpknappen. Mannen i högtalartelefonen släpper ut mig efter att ha frågat vilket regnr det gäller.

Jag kör ut, parkerar i Arkaden P-hus (med p-appen) och går till kundtjänst. Deras teori (och min misstanke) är att jag har betalat framförvarande bils skuld. De tar mitt telnr och ska be Parkeringsvakterna ringa upp mig. (Jag parkerar ca 30 minuter, avslutar den med p-appen, sedan far jag på jobbet.)

Onsdag 28 november 11:43.
Parkeringsvakterna ringer. De bekräftar att jag har betalat någon annans skuld men av någon anledning kan de inte göra en återbetalning. De erbjuder en eftermiddags gratis parkering i Brinken som ersättning, “allt” jag behöver göra är att i appen stänga av den automatiska bomöppningen, ta en biljett och gå upp till kundtjänst så ska de ordna det. Jag accepterar men tänker att jag troligen aldrig kommer utnyttja erbjudandet då jag mycket sällan behöver vara i stan en hel eftermiddag.

Fredag 14 december ca kl 13.30.
Min fru kör ner i Brinken med samma bil (JZH 993), bommarna öppnas inte automatiskt. På automaten står det något om att parkeringen för denna bil redan pågår. Hon trycker istället på knappen, tar en biljett och parkerar. När hon har avslutat sina ärenden på stan går hon till kundtjänst och ber dem kolla så att det inte är något konstigt som pågår med pågående parkering. Kundtjänst “kollar något på något sätt” men hittar inget konstigt. Min fru betalar parkeringen (biljetten) i kundtjänst, går ner till bilen och blir utsläppt med biljett.
Just då ringer Parkeringsvakten till henne, de har upptäckt att denna bils parkering i Brinken har stått och tickat sedan 28 november (ev sade han 22 november, hon minns inte säkert). De konstaterar att det har blivit något fel och vi bara behöver betala för då parkeringen startades den 28:e (eller 22:a?) till ca kl 18.00 den dagen. Vi debiteras 51 kronor för detta.

Den 28:e har inte JZH 993 parkerat i Brinken då jag har haft den på en personalparkering vid Klintfors från 06:45 – 20:30.
Och den 22:a har jag alltså endast kört in i Brinken för att upptäcka att det var fullt och därmed försöka köra ut igen utan att parkera.

Kan det vara så att Parkeringsvakten som till slut släppte ut mig den 22:a inte avslutade min parkering? Eller att någonting hände då de ringde den 28:e och erbjöd en kostnadsfri parkering en eftermiddag?

Hur som helst. Vi har debiterats 51 kronor för en parkering vi inte har gjort. Och jag har av misstag betalat en annan bils skuld på 52 kronor (ingen specifikation visades när betalningen krävdes). Vänligen hitta ett sätt att återbetala 51 kronor och gärna även 52 kronor, samt se över era rutiner. Det borde inte kunna strula till sig så här.

mvh
Thomas & Ida Ljungblad
Drängsmark


Inga kommentarer...

Någon må ha läst detta.
Men ingen har kommenterat.
Bli den förste!

Leave a comment


» Senaste!




  • Hem